Przyszedł czas na #wtorkoweporady i temat „Zadawanie efektywnych prac domowych”
Oto moje przemyślenia dla Was
- Planowanie efektywnej pracy domowej
Aby osiągnąć pozytywny wpływ na proces uczenia się uczniów, zadania domowe muszą być dobrze dobrane i starannie skonstruowane.
Oto niektóre z moich obserwacji:- Praca domowa jest najbardziej efektywna, gdy obejmuje materiał już opanowany.
- Zadawanie pracy domowej z materiału, który był nauczany tego samego dnia, nie jest tak efektywne jak zadanie, które ma na celu powtórzenie i utrwalenie wcześniej zdobytych umiejętności.
- Praca domowa jest najbardziej efektywna, gdy służy utrwaleniu umiejętności zdobytych w poprzednich tygodniach lub miesiącach.
- Praca domowa jest mniej efektywna, jeśli jest stosowana do nauczania złożonych umiejętności.
- Cechy charakterystyczne dla dobrych zadań domowych
- Zawierają jasne instrukcje dla uczniów;
- Można je wykonać z powodzeniem;
- Nie są zbyt długie;
- Można je wykonać w elastycznych ramach czasowych;
- Wykorzystują informacje i materiały, które są łatwo dostępne;
- Wzmacniają i umożliwiają ćwiczenie wcześniej nauczanych umiejętności;
- Nie są tylko niedokończoną pracą klasową;
- Są interesujące dla uczniów i skłaniają do dalszych poszukiwań;
- Stymulują kreatywność i wyobraźnię;
- Zachęcają uczniów do współpracy;
- Stymulują dyskusję w domu i w klasie.
- Znaczenie informacji zwrotnej
Udzielanie uczniom konkretnych informacji zwrotnych w odpowiednim czasie ma zasadnicze znaczenie dla procesu uczenia się. Uczniowie potrzebują informacji o swoich mocnych i słabych stronach, o tym, co wiedzą, a czego nie wiedzą, oraz o tym, jak dobrze sobie radzą. Dlatego też, uważam, że nauczyciele powinni zadawać sobie pytania, podczas gdy sprawdzają zadania domowe swoich uczniów i analizować je na forum. Przykładowe pytania, nad którymi warto się pochylić, to m.in.: Czy jest jakiś błąd? Jaka jest prawdopodobna przyczyna błędu? Jak mogę pokierować uczniem, aby uniknął w przyszłości uniknąć tego błędu? Co uczeń zrobił dobrze, co powinno zostać zauważone? - Przekazywanie zrozumiałych instrukcji
Uczniowie muszą zrozumieć, jakie są oczekiwania wobec pracy domowej i że są odpowiedzialni za wykonywanie swoich zadań.
Dlatego też, przy zadawaniu prac domowych nauczyciele powinni:- Upewnić się, że uczniowie znają powody, dla których zadanie zostało zadane;
- Zadawać zarówno krótko i długoterminowe prace domowe;
- Zadawać zróżnicowane zadania o różnym stopniu trudności;
- Poinformować, że praca domowa będzie częścią oceny (o ile oczywiście będzie);
- Co jakiś czas pozwalać uczniom na tworzenie własnych zadań domowych oraz na ich wybór (naprawdę bardzo to lubią).
Zgadzacie się z tym co napisałam? Dodalibyście coś do mojej listy? A może coś najchętniej byście odjęli? Czekam na informację zwrotną!