Przyszedł czas na #wtorkoweporady i temat „Story Cubes na zajęciach językowych”.
Seria Story Cubes to prosta gra zapewniająca doskonały trening pomysłowości i wyobraźni. Jej oryginalne zasady są bardzo proste. Wystarczy rzucić wszystkimi 9 kostkami, a następnie rozpocząć opowiadanie historii zaczynając od słów: „Dawno, dawno temu…” lub „Pewnego razu…”. Nie ma tu złych odpowiedzi, i to w tym wszystkim z mojego punktu widzenia jest niesamowite!
Ja poszłam oczywiście o krok dalej i przygotowałam dodatkowe inspiracje, które możecie wykorzystać zarówno w domu jak i w szkole.
Oto kilka z nich
- Bawcie się zgodnie z instrukcjami, układajcie historyjki indywidualnie, w parach lub w grupach – bawcie się językiem.
- Użyjcie jednej kostki, twórzcie skojarzenia – im więcej, tym lepiej, abstrakcja w tym zadaniu i myślenie poza schematami jest mile widziane.
- Mix gramatyczny, możecie użyć kostek do kreatywnego przeglądu kluczowych form gramatycznych z danej lekcji, semestru czy jako powtórka wszystkiego, co już za wami.
- Prezentacja tematu lekcji, użyj kostek w formie zagadki, połóż kilka na stole i poproś grupę o spekulację dot. tematu zaplanowanej przez ciebie lekcji.
- Ustna prezentacja, uczeń wybiera jedną kostkę, turla ją, a następnie musi przygotować na jej temat prezentację, krótką pogadankę, dialog, coś, co będzie można podpiąć pod trening mówienia.
- Tocząca się opowieść, poproś uczniów, aby usiedli w kręgu. Ty rzucasz jedną kostką i zaczynasz od słów: „Pewnego razu był sobie…”, a następnie uzupełniasz zdanie. Idąc zgodnie ze wskazówkami zegara, uczeń wybiera inną kostkę i kontynuuje opowieść. Kontynuujecie zabawę, aż wszystkie kostki zostaną wybrane i rzucone.
- Bingo – wykorzystaj kostki do powtórki czasowników. Użyj 9 kości, czyli analogicznie do przygotowania uczniowie mają 54 czasowniki. Następnie turlając kości, uczniowie kolejno skreślają czasownik, który Tobie skojarzył się z przedstawionym obrazem. Jeśli pomyśleli o czymś innym niż Ty, czekają na następną okazję trafienia na dany obrazek. Zabawa trwa do momentu, aż któryś z uczniów skreśli lub zaznaczy wszystkie czasowniki, tak jak w tradycyjnym Bingo. Oczywiście, jeżeli nie masz tyle czasu, weź mniej kości i działaj wg. tego samego schematu.
- Pisanie sterowane, stwórz szablon zawierające trzy przykładowe obszary, powiedzmy: przedstawienie bohaterów, decyzję o wyruszeniu w podróż, a następnie powrót do domu i szczęśliwe zakończenie. Rzućcie kośćmi i do dzieła. Niesamowite historie tworzą się same.
I jak, możecie powiedzieć, że te pomysły przypadły wam do gustu?