Zadawanie efektywnych prac domowych

Przyszedł czas na #wtorkoweporady i temat „Zadawanie efektywnych prac domowych”

Oto moje przemyślenia dla Was

  1. Planowanie efektywnej pracy domowej
    Aby osiągnąć pozytywny wpływ na proces uczenia się uczniów, zadania domowe muszą być dobrze dobrane i starannie skonstruowane.
    Oto niektóre z moich obserwacji:
    • Praca domowa jest najbardziej efektywna, gdy obejmuje materiał już opanowany.
    • Zadawanie pracy domowej z materiału, który był nauczany tego samego dnia, nie jest tak efektywne jak zadanie, które ma na celu powtórzenie i utrwalenie wcześniej zdobytych umiejętności.
    • Praca domowa jest najbardziej efektywna, gdy służy utrwaleniu umiejętności zdobytych w poprzednich tygodniach lub miesiącach.
    • Praca domowa jest mniej efektywna, jeśli jest stosowana do nauczania złożonych umiejętności.
  2. Cechy charakterystyczne dla dobrych zadań domowych
    • Zawierają jasne instrukcje dla uczniów;
    • Można je wykonać z powodzeniem;
    • Nie są zbyt długie;
    • Można je wykonać w elastycznych ramach czasowych;
    • Wykorzystują informacje i materiały, które są łatwo dostępne;
    • Wzmacniają i umożliwiają ćwiczenie wcześniej nauczanych umiejętności;
    • Nie są tylko niedokończoną pracą klasową;
    • Są interesujące dla uczniów i skłaniają do dalszych poszukiwań;
    • Stymulują kreatywność i wyobraźnię;
    • Zachęcają uczniów do współpracy;
    • Stymulują dyskusję w domu i w klasie.
  3. Znaczenie informacji zwrotnej
    Udzielanie uczniom konkretnych informacji zwrotnych w odpowiednim czasie ma zasadnicze znaczenie dla procesu uczenia się. Uczniowie potrzebują informacji o swoich mocnych i słabych stronach, o tym, co wiedzą, a czego nie wiedzą, oraz o tym, jak dobrze sobie radzą. Dlatego też, uważam, że nauczyciele powinni zadawać sobie pytania, podczas gdy sprawdzają zadania domowe swoich uczniów i analizować je na forum. Przykładowe pytania, nad którymi warto się pochylić, to m.in.: Czy jest jakiś błąd? Jaka jest prawdopodobna przyczyna błędu? Jak mogę pokierować uczniem, aby uniknął w przyszłości uniknąć tego błędu? Co uczeń zrobił dobrze, co powinno zostać zauważone?
  4. Przekazywanie zrozumiałych instrukcji
    Uczniowie muszą zrozumieć, jakie są oczekiwania wobec pracy domowej i że są odpowiedzialni za wykonywanie swoich zadań.
    Dlatego też, przy zadawaniu prac domowych nauczyciele powinni:
    • Upewnić się, że uczniowie znają powody, dla których zadanie zostało zadane;
    • Zadawać zarówno krótko i długoterminowe prace domowe;
    • Zadawać zróżnicowane zadania o różnym stopniu trudności;
    • Poinformować, że praca domowa będzie częścią oceny (o ile oczywiście będzie);
    • Co jakiś czas pozwalać uczniom na tworzenie własnych zadań domowych oraz na ich wybór (naprawdę bardzo to lubią).

Zgadzacie się z tym co napisałam? Dodalibyście coś do mojej listy? A może coś najchętniej byście odjęli? Czekam na informację zwrotną!

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Otrzymaj darmowy PDF z listą lektorskich gadżetów

Jeżeli chcesz dołączyć do mojej społeczności, którą obdarowuje językowymi dobrociami to zachęcam do zapisu na mój newsletter. Regularnie zamieszczam w nim różnorodne inspiracje do prowadzenia zajęć językowych. Już po samym zapisie otrzymasz plik PDF z listą 30 lektorskich gadżetów na dobry początek! Na moich zajęciach to the top of the top!

Administratorem danych osobowych podanych w formularzu jest Paulina Boruc-Bartkiewicz, Centrum Języków Obcych Sherlock. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w polityce prywatności. Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA. Mają zastosowanie Polityka prywatności oraz Regulamin serwisu Google.